Obsahovo a jazykovo integrované vyučovanie (CLIL)
Obsahovo a jazykovo integrované vyučovanie (CLIL - Content and Language Integrated Learning) zahŕňa vyučovanie školského predmetu v jazyku odlišnom od bežne používaného jazyka.
Od šk. roku 2011-2012 PK AJ využíva na hodinách AJ metódu CLIL in. Hodiny AJ sú obohatené poznatkami z iných predmetov (dejepis, umenie, geografia, matematika, ekológia, hudobná výchova, fyzika, chémia, atd.)
Kľúčovým momentom je, že žiak získava nové znalosti o predmete, ktorý nesúvisí s cudzím jazykom a súčasne prichádza do kontaktu, používa a učí sa cudzí jazyk. Použitá metodika a postupy sú často prepojené s oblasťou daného predmetu.
Výhody CLIL
Mnohostranný prístup CLIL ponúka rôzne výhody :
- buduje medzikulturálne znalosti a porozumenie,
- posilňuje medzikulturálne komunikačné zručnosti,
- zlepšuje znalosť jazyka a zručnosti ústnej komunikácie,
- podnecuje mnohojazyčné záujmy a postoje,
- umožňuje intenzívnejší kontakt žiakov s cieľovým jazykom,
- nevyžaduje si žiadne vyučovacie hodiny navyše,
- dopĺňa ostatné predmety a nepredstavuje pre nich konkurenciu
- celkové zlepšenie komunikačných kompetencií žiaka v cieľovom jazyku,
- zvýšená motivácia žiaka prostredníctvom reálnych edukačných situácií pri vyučovaní cieľového jazyka,
- zvýšenie plynulosti vyjadrovania sa, širší rozsah slovnej zásoby,
- aktívne zapojenie sa na hodinách,
- pozitívny postoj k cudziemu jazyku,
- rozvoj vlastného národného a kultúrneho povedomia,
- príprava na praktický život a prácu v multikultúrnej spoločnosti.
Literatúra, materiály:
Blended Learning - Pete Sharma , Barney Barrett
English grammar in context - LEVELS A1 - C1, Essential to Advanced, Michael Vince and Simon Clarke
+ vlastné pracovné listy
+ matériály pripravené v rámci programov ERAZMUS KA+